Auteur Topic: Geschiedenis or Not?  (gelezen 2282 keer)

Starko

• Nieuweling
  • *
    • Bekijk profiel
Geschiedenis or Not?
« Gepost op: 16 december 2009, 11:47:08 »
Ik ben een nieuw gebruiker dus ik beschrijf een perspectief van een beginner.

Ik heb paar keer gepost. Elke keer moet ik zelf bestanden uit de wachtrij verwijderen. Het zou fijn zijn als gelukte uploads vanzelf uit de wachtrij verdwijnen. Maar goed, ik moet ze zelf verwijderen en ik klik op 'Schoon afgerond op'. Ik krijg Verwijderbevestiging venster te zien. Elke keer. Het zou fijn zijn als Verwijderbevestiging venster was optioneel . Wat wel vreemd (voor mij) is dat in dat venster nog een "Bewaar bestanden in de geschiedenis" vakje staat. Bij mij komen volgende vragen dan: Welke geschiedenis? Waarom zou ik dat wel willen? Of nog belangrijker - Waarom zou ik dat NIET willen? In welke geval moet ik het wel en niet doen? Het zijn 4 onbeantwoorde vragen (piepkleine ergenissen) te veel - Ik wil gewoon verwijderen! Sterker nog - als ik het vinkje weg haal - komt ie elke keer terug! Blijkbaar het is belangrijk om elke keer zo'n beslissing te maken? Het zou fijn zijn als mijn voorkeuren worden onthouden. Zo gaat het elke keer door en de frustraties van onwetendheid stapelen op tot ik beslis om eens en voor altijd er achter te komen wat een geschiedenis is. Zo dat ik van af nu elke keer een overwogen keuze kan maken.

Ik vind de geschiedenis en ik zie mijn uploads staan... keurig... met datum... maar het blijkt dat ik al geuploaded "berichten" kan nogmaals verwijderen! en blijkbaar het heel belangrijk om te weten hoeveel ik heb verwijderd! ik zie ook dat ik de berichten opnieuw in de wachtrij kan zetten... waarom zou ik dat willen? ik heb ze toch al gepost?

Ok, ik accepteer het feit dat iemand daar een behoefte aan heeft. Anders zou het daar niet zijn. Misschien ga ik zelf al snel er gebruik van maken... wie weet. Alleen geschiedenis metafoor klopt niet helemaal of is te verwarrend. ik twijfel niet aan Usefulness van dit onderdeel van je programma maar wel aan de Usability daar van.

Elke gepassioneerde programmeur die voor gewone mensen programmeert kan ik twee geweldige usability boeken aanraden :
- Norman, Donald - The Design Of Everyday Things
- Alan Cooper - The Inmates Are Running the Asylum - Why High-Tech Products Drive Us Crazy and How to Restore the Sanity

Ze zijn op usenet te vinden,

Mvg en bedankt voor je programma
« Laatst bewerkt op: 16 december 2009, 11:48:56 door Starko »

Timothy

• Forumbeheerder
  • Volwaardig lid
    • Bekijk profiel
    • Powerpost
Re: Geschiedenis or Not?
« Reactie #1 Gepost op: 17 december 2009, 12:53:09 »
Ten eerste is het zo dat deze optie in de originele powerpost zat en het niet iets is welke ik heb verzonnen.

Over het nut kunnen we discusieren, echter heb ik wel een verassing, in versie 2.2 is er een optie bij instellingen om dat vinkje al dan standaard aan of uit te hebben. Kennelijk vond ik het ook irritant, anders had ik dat niet herontworpen.

Zelf gebruik ik die geschiedenis optie overgens niet.
Maar het kan handig zijn voor de keren dat je zeker weet dat je in de toekomst gaat reposten...
Verder is het wat mij betreft nutteloos.

Je moet eens weten wat een nutteloze zaken ik al uit de code heb gehaald tot nu toe...

Lees voor de gein eens het topic over de nieuwe 2.2 versie welke er echt aan zit te komen, die zal een hoop ergenissen laten verdwijnen alvast!
link: http://www.camelsystem.nl/forum/index.php?topic=59.0

Starko

• Nieuweling
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 20 december 2009, 22:57:01 »
Hoi, ik heb de veranderingen in de versie 2.2. doorgenomen. Het klinkt goed!

Als je niet erg vind wil ik graag toch op de geschiedenis punt terug komen, of eigenlijk over het stroomlijnen van het verwijderen van uploads. Het lijkt alsof je de Verwijderbevestigingvenster probeert voor een twee dingen te gebruiken ( dus ook voor de keuze om wel of niet in de geschiedenis op te slaan). Het voelt gek... Je geeft zelf toe dat geschiedenis is een geavanceerde optie die je zelf nooit gebruikt. Ik ben overtuigd dat andere dat ook (bijna) nooit doen. Daarom is het frustrerend om elke keer met deze vraag geconfronteerd te woorden. Sterker nog het is niet nodig om elke keer te bevestigen dat je iets werkelijk wil verwijderen, hoe groot is de kans dat je op verwijder knop per ongeluk drukt? Steeds meet applicaties hebben een vakje "wil je deze bevestiging nooit meer zien?" in hun Dialog Boxes.

"Simplify" en "Silently Succeed" come to mind:)

Op dit moment Verwijderen is een soort vijand van de Geschiedenis. Semanticsh maken deze twee termen het moeilijk. Eigenlijk is het niet anders dan een Prullenmand. Deze pattern is heel goed bekend en al helemaal geperfectioneerd door alle besturing systemen. Kijk hoe Windows dat doet.

In Windows is "Geschiedenis/Prullenmand" automatisch en vanzelfsprekend. Iedereen snapt wat het is en dat het bedoeld is om sommige dingen die not meer nodig zijn weg te doen maar alsnog kunnen gebruiken, als het wel nodig is.
In windows moet je ook telkens bij het verwijderen bevestigen, tenzij je op een bepaald moment zegt - Ik weet wat ik doet, onderbreek mijn flow niet meer omdat ik weet dat ik het altijd kan herstellen. Tot ik ergens heel bewust zeg "Maak de prullenmand leeg"

Windows Prullenmand heeft instelbare max grootte, jij kan nog meer doen: max aantal dagen bewaarplicht :) of wat dan ook. Zo groot zal het toch nooit woorden.

Maak twee knoppen in twee verschillende gedeeltes van de taskbar: een voor een actie "Opschonen/Verwijderen/Archiveren" en de andere voor een plaats "Prullenmand/Geschiedenis/Archief".

Bij de eerste kan je vragen of mensen dat nog steeds willen zien. Ergens in de opties zou je zelfs kunnen aangeven dat gelukte uploads vanzelf verdwijnen.
In de "Prullenmand/Geschiedenis/Archief" lijst kan je mislukte uploads duidelijk maken (vet, kleur, icoontje of wat dan ook). En het zou nog heel mooi zijn als de uploads die niet meer bestaan (RAR bestanden al verwijderd) ook duidelijk aangegeven en/of niet selecteerbaar zijn.

Timothy, ik hoop dat ik je niet beledig en dat ik niet bazig of te wijs overkom. Nederlands is mijn derde taal en vaak voel ik dat ik niet beleefd kan schrijven. Ik weet ook uit mijn eigen ervaring dat het heel moeilijk kan zijn om met iemand anders code te werken en ik vind het echt te gek al het werk wat je hebt gedaan. Vandaag heb ik de PAR optie ingeschakeld! fantastisch - nu hoef ik niet handmatig QuickPar to gebruiken! Nogmals bedankt.

Met vriendelijke groet,

Konstantin

PS ik heb de bovenstaande nog even gelezen en ik zie dat het ook anders kan zijn. dat je echt een apart plaats wil hebben alleen voor mislukte uploads of voor dingen die je echt voor later bewaart. Ik zal nog daarover nadenken
« Laatst bewerkt op: 20 december 2009, 23:02:05 door Starko »

Timothy

• Forumbeheerder
  • Volwaardig lid
    • Bekijk profiel
    • Powerpost
« Reactie #3 Gepost op: 21 december 2009, 02:30:08 »
In versie 2.2 kan je dus in de instellingen aangeven dat je standaard geen gebruik wenst te maken van de geschiedenis optie. Bij het verwijderen staat het vinkje daar dan ook niet ingeschakeld. Het is dan een kwestie van alles verwijderen uit de wachtrij, waarbij je de vraag krijgt: "weet je zeker dat je alles uit de wachtrij wilt verwijderen?" dan klik je op 'ja'. Het vinkje kan je echter dan juist weer wel aanvinken als je dat ineens wel even wilt...

Ik vind dat persoonlijk prima werken, daar wil ik ook niet veel aan veranderen momenteel.

Wat wel een interessante vraag is betreft de naamgeving ervan, over het woord prullenbak heb ik even nagedacht en ben tot de conclusie gekomen dat het niet handig is om die optie prullenbak te noemen. Ik denk namelijk dat het verwarring met zich mee gaat brengen omdat mensen wellicht verwachten dat er gebruik gemaakt gaat worden van de Windows prullenbak.

De originele powerpost gebruikte de term "History" en in dat opzicht is de vertaling "geschiedenis" ontstaan.

Ik ben blij met commentaar, daar heb ik wat aan en ik denk daar ook over na. Het jammere is dat ik me erg moet behelpen, mijn programeerkennis is erg klein en dan zit ik ook nog eens te rommelen in code welke door diverse programeurs is gegaan. Er is al aardig wat code aangepast waardoor deze sneller is en onder andere compatible is geworden met de laatste versies van windows, vista en 7.

Momenteel zit ik vast met de optie om automatisch de par en nzb functie aan te zetten.
Op een of ander manier moet je toch naar dat tabblad, dan staan ze ook aangevinkt.
Ga je niet naar dat tabblad, vinkt powerpost hem ook niet aan, terwijl dat wel in de instellingen staat.
Dat is dus een bug en als ik die er niet snel uitkrijg, gaat de 2.2 versie met die bug het internet op.
Jammer dan, misschien dat iemand met wat meer skills daar wat aan kan doen dan...

Ik had versie 2.2 al lang willen releasen, maar die bug zit me dwars ;-)

Nogmaals, ik ben altijd blij met feedback en heb daar al veel aan gehad in het verleden. Diverse aanpassingen zijn mede door die inbreng ontstaan en daardoor is deze Powerpost versie de beste powerpost naar mijn bescheiden mening ;-) Het is in ieder geval de enige welke fatsoenlijk werkt onder Vista en 7 sinds eh.. 2.1

Starko

• Nieuweling
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 21 december 2009, 19:40:03 »
Geschiedenis is een abstractie en impliceert kennis (ook een abstractie) van verleden zonder specifiek doel.
Archief is een plek of een plaats die impliceert bewust gekozen selectie van verleden documenten voor later gebruik.

Misschien is Archief een betere keuze.

Ik heb twee keer geprobeerd automatisch PARs te maken maar het loopt fout. Er worden wel par bestanden aangemaakt maar met een extentie .par2.temp. Daardoor wordenze niet gevonden en niet meegestuurd. Wat gek was dat er geen duidelijke melding gemaakt dat de bestanden ontbreken... ook was het heel vreemd dat ik (nadat ik de .temp extenties had verwijderd) op geen enkele manier de bestanden in de wachtrij kon opnieuw versturen behalve ze eerst te verwijderen en daardoor opslaan in geschiedenis. Daarna terug uit geschiedenis naar de wachtrij en dan pas opsturen....  Een soort spaghetti gedraag.

Door steeds meer gebruik van Power Post te maken zie ik steeds meer vensters die overbodig zijn.
- De onderwerp van de regel is niet veranderd, is dat de bedoeling?
- Verwijder 1 bestanden(en) uit geschiedenis?
- 1 bestand(en) in de wachtrij plaatsen?

Jammer dat Power Post in C++ is geschreven. Ik heb daar heel beperkt ervaring me... anders zou ik kunnen helpen

Timothy

• Forumbeheerder
  • Volwaardig lid
    • Bekijk profiel
    • Powerpost
« Reactie #5 Gepost op: 21 december 2009, 22:32:14 »
Archief is een goed alternatief!
Die ga ik toepassen...

Voor wat betreft het parren, je dient het knopje 'encodeer par2' aanklikken, dan maakt hij de par bestanden aan.

Onderwerp regel zou je altijd moeten aanpassen, doe je dat niet dan ben je het vergeten, dus vandaar die melding.
Dat betreft dus de invoer bij:

(????) [$1/$2] - "$F" yEnc

Daar dien je bij (????) iets unieks in te vullen, zoals:

freeware collectie 2009 [$1/$2] - "$F" yEnc

----
Een aantal waarschuwingsvensters zijn overbodig, dat moet niet al te moeilijk zijn dat eruit te slopen inderdaad.
Misschien iets wat ik gelijk meeneem voor versie 2.2, anders voor een volgende versie.

Jammer dat je skills in C++ beperkt zijn, maar zoals gezegt, elke vorm van hulp is welkom, zoals deze...
« Laatst bewerkt op: 21 december 2009, 23:01:25 door Timothy »

Starko

• Nieuweling
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 22 december 2009, 16:15:01 »
Ik zal het Parren nog even na kijken. nu kan het niet.

Wat betreft onderwerp... Ik heb tot nu toe zonder problemen [$1/$2] - "$F" yEnc gebruikt. Het is de vraag of iets unieks ECHT nodig is. Blijkbaar niet, anders zou het programma het niet toelaten om zonder (????) te werken.

Er zijn weer twee dingen door elkaar. Er zijn twee delen "precies" en "vrij", of "verplicht" en "wenselijk":
- [$1/$2] - "$F" yEnc Dit is formatering. Deze stel je eens in en kijkt nooit meer er naar
- (????) - heel verwarrend of op zijn minst helemaal onduidelijk (voor mij dan)

Als het aan mij lag zou ik deze twee helemaal uit elkaar trekken en twee invoer velden maken:
- Onderwerp - leeg, waarmee duidelijk is dat er iets in moet staan (dus niet gekke vraagtekens die je moet vervangen) en ook duidelijk dat het echt ONDERWERP is en niet iets anders. Daarna kan je de eerste keer dat bij het versturen onderwerp leeg is een bericht tonen met kort uitleg wat het onderwerp doet en waarom die wenselijk is. Dit venster kan ook zo'n "toon mij nooit meer" vakje hebben voor mensen zoals ik (if maak mijn bestandsnamen al duidelijk genoeg)
- File name (format) - al lang ingevuld en vergeten

Als we er toch bij zijn, ik had gemerkt dat als ik probeer te versturen zonder de groepen te selecteren dan krijg ik terecht een melding, het zou wel fijn zijn als ik meteen naar in Groepen Tab terecht kwam.

Een algemene opmerking. De oorspronkelijke programmeurs hebben power post van achterste naar voren geschreven. Usenet bestond al lang met allemaal ingewikkelde behoeftes en ze probeerde aan die behoeftes te voldoen (zoals het onderwerp probleem). Ook schreven ze voor eigengebruik. Vaak bij dat soort programmas krijgen middelen en beperkingen belangrijker plekken en meer aandacht dan de doelen - namelijk gewoon transparant bestanden zonder te veel poes pas te opsturen.

groetjes

Konstantin

Timothy

• Forumbeheerder
  • Volwaardig lid
    • Bekijk profiel
    • Powerpost
« Reactie #7 Gepost op: 22 december 2009, 16:37:11 »
Daar heb je allemaal gelijk in...

Ik heb de aanpassing naar archief in plaats van geschiedenis doorgevoerd in 2.2.
Ik heb 'onderwerp' vervangen voor omschrijving, lijkt me ook logischer klinken.

Over het tekstvak onderwerp/omschrijving:
Het is raadzaam iets unieks te gebruiken, puur voor het zoekgenot.
[$1/$2] is niet nodig, doch netjes...
[$F] yENC moet er achter voor de zoekmachines, het geeft aan dat de bestanden in die indeling zijn gemaakt.

Ik ben het zeker eens met de stelling dat het onderwerp/omschijving een leeg veld moet zijn en dat de optionele toevoegingen eventueel in een apart teksvakje erachter, of eronder zou moeten staan, waarbij [$F} yEnc niet eens verwijderd kan worden, wordt dan standaard mee verstuurd...

Hier ben ik al eens mee bezig geweest, maar krijg dat soort dingen gewoon nog niet voor elkaar.
Dat is een verbetering welke ik zeker wil doorvoeren.

Dan over de tabbladen:
Ik heb heel veel tabbladen welke nutteloos waren en optie's welke totaal nietszeggend zijn verwijderd.
Uiteindelijk wil ik helemaal geen tabbladen meer, maar een simpele opzet zoals:

[omschrijving:]
een regel waar de omschrijving gegeven kan worden.

daaronder:
[groep]
een lijst met de groepen welke geselecteerd kunnen worden.

daaronder:

[par2]
De mogelijkheid par bestanden aan te maken.

daaronder:

[NZB]
De mogelijkheid om een NZB bestand aan te maken.

KLAAR.

Dat lijkt me logisch en netter werken, maar ook daar strand ik in niet compileerbare meuk en als het al compileerd, krijgen we een dikke foutmelding en ligt powerpost op z'n gat...

Maargoed, aldoende leert men...

Ik ga toch weer eens kijken of ik dat omschrijvingveld wat simpeler kan maken..

Wordt vervolgd ;-)

Starko

• Nieuweling
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 23 december 2009, 19:05:27 »
Ik wilde ook voorstellen om alle ECHT belangrijke en voor elke post unieke dingen op de eerste scherm zetten. Dat wil zeggen de Omschrijving, Groepen en misschien nog wat. Ik vind dat je andere dingen niet per se overboord moet gooien. Anders het geen POWER post meer. Kijk naar de Voorkeuren venster van VLC Media Player. Klik op "Alles". Deze scherm vind ik heel mooi. Je kan zo iets maken maar dan beter natuurlijk:) Jammer dat VLC de keuze "Eenvoudig" of "Alles" niet opslaat.
In de "Alles" kan je meerdere dingen kwijt, ook voor vertraagd opsturen. Nu is het zo dat je handmatig moet op "verstuur nu" of "verstuur later" klikken (ik heb het programma niet voor mij dus de echte namen weet ik niet) In dit geval nadat op Klaar is gedrukt kan je meteen beginnen. Ook is het me niet duidelijk waarom ik het PARren handmatig moest klikken. Ik had toch al aangegeven dat ik PAR bestanden wilde hebben. Het lijkt me logisch dat ze gewoon aangemaakt worden.

Ik heb de volgende scenario in mijn hood.  
Ik zit in windows explorer n ik wil een of meerdere bestanden posten (geen .rar archives - gewone bestanden). ik selecteer ze en met de rechte muis knop klik ik op "Post op UseNet met PowerPost". Op dat moment verschijnt de boven geschreven venster. Ik vul in de omschrijving en de groepen (eigenlijk sommige van de groupen zijn al voor mij geselcteerd, omdat ik al eerder aangegeven dat ik altijd tenminste alt.boneless gebruik). Ik klik op "Klaar" zie de wachtrijscherm en ga iets anders doen (deze schermen kan ik later beschrijven).
Op dat moment gaat PowerPost (PP) een temp map aanmaken. Daarin met rar.exe alle door mij selecteerde bestanden rarren (met volumes en al). De naam van de raar bestanden is door mij opgegeven Omschrijving plus andere formatering met nummertjes enz. Vervolgens worden in dezelfde map PAR bestanden aangemaakt met goede namen. Vervolgens of in parallel worden bestanden die klaar zijn (bv rar bestanden) geupload.

Wat vind je hier van?
« Laatst bewerkt op: 23 december 2009, 19:55:42 door Starko »

Timothy

• Forumbeheerder
  • Volwaardig lid
    • Bekijk profiel
    • Powerpost
« Reactie #9 Gepost op: 23 december 2009, 19:39:21 »

Starko

• Nieuweling
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 23 december 2009, 20:04:54 »
Ik had mijn laatste bericht klein beetje aangepast met een voorbeeld scherm van VLC Media Player. Dus kijk nog een keertje.

Wow, ongelooflijk! Je ben echt goed bezig geweest. Pet er af!

Ik ben zelf en VB en Perl programmeur geweest en wat C++ ooit geleerd. Ik zal nog jou v2.1 code doornemen, misschien snap ik er iets van.

Timothy

• Forumbeheerder
  • Volwaardig lid
    • Bekijk profiel
    • Powerpost
« Reactie #11 Gepost op: 23 december 2009, 20:54:18 »
Oke, weer even de update van je doorgenomen, duidelijk verhaal...
VLC ken ik inderdaad, ik ben zo'n tweakers.net bezoeker welke alle programma's een keer probeert, de beste ervan blijven dan bij, vlc paste niet in mijn behoefte, dus al weer enige tijd niet aangeraakt...

Als je toch code door wilt spitten, kijk dan liever naar de 2.2 code...
Ik zal hier als bijlage een zip bestandje met de code en een gecompileerde 2.2 neerzetten zoals deze er momenteel voor staat.

Nogmaals voor een ieder welke deze 2.2 beta1 test of gebruikt, NIET verspreiden via usenet, ook niet als test... Hoewel dat een beleefdheidskwestie is, ben ik een ieder dankbaar welke daar begrip voor heeft. Aan de andere kant, tegenhouden doe ik het ook weer niet... hahaha...  ;D

download rar bestand met source en gecompileerde versie hier:
http://powerpost.camelsystem.nl/bestanden/Camelsystem-Powerpost-NL_v2.2(BETA1).rar

Edit: de 2.2 versie is reeds te downloaden op http://powerpost.camelsystem.nl
« Laatst bewerkt op: 7 januari 2010, 13:25:53 door Timothy »